Snurken is voor veel mensen een probleem, want het kan ervoor zorgen dat je slapeloze nachten hebt. Een veel gedeelde misvatting is dat alleen de mensen naast de snurker last ondervinden van het gesnurk. Dit is alleen juist vanuit het perspectief van de geluidsoverlast. Het is inderdaad juist dat degene die naast de snurker probeert te slapen de enige is die last heeft van het geluid. De snurker zelf hoort het gesnurk immers niet. Maar snurken zorgt niet alleen maar voor geluidsoverlast. De snurker zelf kan te maken krijgen met vermoeidheidklachten. Als je namelijk snurkt, dan slaap je niet zoals je zou moeten slapen. Je slaapt niet diep genoeg en een snurker wordt vaak ook meerdere malen wakker tijdens een nacht. Je zou denken dat iemand die snurkt juist heerlijk licht te slapen. Sterker nog, we associëren snurken vaak met een teken dat iemand juist goed slaapt. Een zacht gebrom is ook niet zo erg en duidt inderdaad op een regelmatige ademhaling waardoor je kunt merken dat iemand in een diepe slaap verkeert. Maar zodra het niet langer een zacht gebrom is, maar een luid gerochel, dan is het een ander verhaal. Snurken is in dat geval geen teken van een gezonde diepe slaap. Het is juist een reactie van het lichaam om de luchtwegen open te houden. Het is te vergelijken met een mooie bruine huid, waarvan je zou denken dat het een gezond kleurtje is. Maar deze bruine huid is niets anders dan een allergische reactie die ontstaat door de UV straling. Luid gesnurk is dan ook niets anders dan een reactie van het lichaam om de luchtwegen open te trillen. Dus als alles is zoals het zou moeten zijn, dan zou het gesnurk ook niet nodig zijn. Daarom is het ook van belang om te beseffen dat het niet alleen maar een probleem is voor degene die naast de snurker ligt. Overigens is dat natuurlijk al reden genoeg om er iets aan te doen. Maar het is ook van belang om te beseffen dat snurken geen natuurlijke reactie is en dus zeker niet duidt op een gezonde manier van slapen. Als je je afvraagt waarom je elke ochtend zo moe wakker wordt, dan is het heel goed mogelijk dat de oorzaak ligt in het snurken. Dus het is ook zeker in je eigen voordeel als snurker om hier iets tegen te doen. Daarom kun je allereerst kijken naar de verschillende oorzaken.

De mogelijke oorzaken van snurken

Snurken wordt vaak door een specifieke oorzaak veroorzaakt. Als je bijvoorbeeld verkouden bent, dan gaat je neus dichtzitten en daardoor moet je soms wel gaan snurken om toch te kunnen blijven ademen. Zodra je verkoudheid over is, dan stop je ook weer met snurken. Andere mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld:

  • Roken
  • Overgewicht
  • Zwangerschap
  • Hooikoorts
  • Alcohol

Het is dus mogelijk om het snurken ongedaan te maken door dit soort oorzaken aan te pakken. Als je in de avond minder of niet drinkt, dan kan het zo zijn dat je ook minder gaat zagen in de nacht. Maar om je gesnurk een halt toe te roepen kun je ook gebruik maken van bepaalde hulpmiddelen.

De verschillende hulpmiddelen om je nachtrust te vergroten

 Als je te maken hebt met een nachtrust die door gesnurk van jezelf of partner altijd maar weer verstoord raakt, dan kun je gebruik maken van uiteenlopende hulpmiddelen zoals:

  • Speciale kussens
  • Nachtbeugels
  • Snurkmaskers
  • Neusspreiders

Je vindt op de site van snurken.nl meer over de oplossingen. Tevens vind je ook direct de juiste links naar de websites waar je deze hulpmiddelen kunt kopen. Via snurken.nl kun je dus nog meer te weten komen over de oplossingen.

Lees meer…